Marcin Jasik (Warszawa, 1990 r., pracuje w Warszawie) – artysta, zajmuje się malarstwem, fotografią i rzeźbą. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Uzyskał dyplom na wydziale Malarstwa w pracowni profesora W. Cieśniewskiego, oraz ze specjalizacji u profesora J. Łęckiego z rzeźby.

Obrazy Marcina Jasika to ciągłe poszukiwanie w obszarze języka malarskiej abstrakcji. Artysta czerpie inspirację zarówno z własnych doświadczeń jak i z historii malarstwa, przetwarzając na nowo ikoniczne obrazy czy motywy. W jego pracach widoczna jest swobodna, intuicyjna wypowiedź, którą jednak kieruje świadomy system znaczeń i logiki wykorzystywanych form. Formy te, pozornie ze sobą sprzeczne uwypuklają konstrukcję narracji w obrazach. Efektem końcowym są klarowne kompozycję, którymi artysta zadaje pytania o naturę ludzkiej egzystencji.

We wrześniu 2021 prace Jasika zostaną zaprezentowane na wystawie „Następstwa” w Muzeum Biegasa w Warszawie (kuratorka: Katarzyna Stanny). Obecnie pracuje nad wystawą „Bezpośrednie relacje” kuratorowaną przez kuratorkę Lucię Drdovą, która otworzy się w połowie października 2021 w Muzeum Milana Dobesa, w Ostrawie. Obydwu wystawom towarzyszyć będą katalogi.

Następstwa to kolejna odsłona twórczości i zarazem indywidualna wystawa malarstwa Marcina Jasika. Tym razem Autor prezentuje dwadzieścia jeden płócien stanowiących jednorodny, niezwykle interesujący zbiór prac.

Przeglądając kolejne cykle widać konsekwencję i twórczą ewolucję Artysty. Z kilkudziesięciu obrazów stanowiących odrębne, następujące po sobie w czasie malarskie serie, powstała nowa jakość prezentowana w Muzeum im. Bolesława Biegasa. Gama barwna to spójna opowieść o tym co dla malarza stanowi wartość kolorystyczną a może jest jej zaprzeczeniem, na którego kanwie powstaje nowa wartość. (…) przez kilkanaście lat myślałem o obrazie jako zestawianiu barw. Czerń traktuje jako coś bardzo surowego, niemalarskiego, bardziej graficznego. Czerń traktuje jako mój prywatny regres i uproszczenie – pozbywanie walorów i słów malarstwa.- mówi Autor. Pozbywając się jednak języka wykształca nową, osobistą formę komunikacji nie tylko z odbiorcami swojej sztuki ale przede wszystkim ze sobą samym.

Czerń w obrazach Jasika pojawia się w różnorodnych interpretacjach formalnych stanowiąc fundament kompozycji, jego ramę, dopowiedzenie a czasem jedynie delikatny ślad dopełniający pozostałą gamę barw…
Innym razem wchodzimy w biel. Nie zawsze w pełni obecną ale zawsze traktowaną z niezwykłą powagą, stanowiącą często dopełnienie dialogu ciepłych ugrów, zgaszonych czerwieni a także szlachetnej zieleni i szarego błękitu pojawiających się w najnowszych realizacjach. W części prac Autor stosuje czarną albo przezroczystą folię, która po zetknięciu z surową i naturalną płaszczyzną
płótna powoduje duży kontrast tworząc założone przez Artystę napięcie a poprzez padające na nią światło wprowadza do malarstwa nowe spojrzenie na jego odbiór. Obraz zyskuje na trzecim wymiarze i żyje dzięki nieprzewidywalnemu światłu układającemu się na sztucznym, gładkim materiale. (…) malując cykl obrazów o układzie psychologicznym – napięcie/ulga, na jednym z nich użyłem właśnie foli strecht’owej, którą napiąłem przez całą długość blejtramu…- definiuje swoje artystyczne wybory.

Na niektórych obrazach pojawiają się litery A, B, C stanowiąc element wyprowadzający odbiorcę z kompletnie abstrakcyjnego obszaru barw i wprowadzając w liternicze punkty odniesienia, które są dla Artysty odpowiedzią na potrzebę usystematyzowania…
Część prezentowanych na wystawie obrazów to fragment cyklu dyplomowego W poszukiwaniu niewiadomej, który powstał w Pracowni prof. Wojciecha Cieśniewskiego na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, którego Jasik jest absolwentem.
Obrazy eksponowane na wystawie są silnie zakorzenione we współczesnym malarstwie, pozostawiając jednak miejsce Artyście na indywidualność a odbiorcom jego sztuki na głębokie doznania estetyczne i duchowe.

Autorka tekstu, kuratorka wystawy: dr Katarzyna Stanny