Czas trwania: 18.12.2018 – 31.01.2019 r.

Miejsce: Siedziba Fundacji im. Bolesława Biegasa w Polsce, AL. Jerozolimskie 51, Warszawa

Godziny otwarcia: wtorek – piątek, 12:00 – 18:00.

Fundacja im. Bolesława Biegasa w Polsce zorganizowała w  swojej siedzibie wystawę twórczości niezwykłego artysty jakim jest Petrus WandreyTen nietuzinkowy artysta swoją twórczość zawdzięcza fascynacji do surrealizmu, pop-artu a także dadaizmu by ostatecznie kody binarne stały się głównym nurtem do tworzenia jego prac. Skutkiem tychże poczynań jest digitalizm, którego Wandrey jest niezaprzeczalnym prekursorem a my możemy podziwiać tą sztukę jego oczami.

King Cool and Queen Cool
KING COOL and QUEEN COOL

Formalny język cyfrowy Wandreya tworzą piksele – najmniejsze predefiniowane elementy obrazu o kwadratowym kształcie. Piksele ułożone pionowo lub poziomo pozwalają stworzyć dowolną figurę. W 1978 r. poinauguracji swojego panelu pt. „Science and Beyond” (Nauka i to, co poza nią) w Nowym Jorku Wandrey ogłasza początek ery digitalizmu. Zauważa także, iż formalny język cyfrowy pozbawiony jest dominacji osobliwych cech czy elementów wskazujących na konkretne państwa lub kontynenty. Zamiast tego, po raz pierwszy mamy do czynienia z formą graficzną, która jest powszechnie rozumiana i akceptowana na całym świecie. Jednocześnie technika kreatywna służy mu jedynie za środek przekazu – w formie idei – tego, co uważa za konieczne do zakomunikowania. Środek przekazu jest zatem ideą. Mimo iż inni artyści wybrali ścieżkę digitalizmu, to Petrus Wandrey jest bezsprzecznie wybitnym pionierem tego nurtu.

Money has no smell
MONEY HAS NO SMELL
MONA-MONEY RED
MONA-MONEY RED

Według Wandreya technologia i sztuka nie stoją ze sobą w opozycji: potrzebne jest raczej ich wspólne przymierze. Z tego powodu nie poprzestaje na pikselach, lecz zgłębia cały świat komputerów i gadżetów opartych na zaawansowanej technologii, takich jak płytki drukowane, mikroprocesory, diody, radiatory, przewody, dyski oraz wiele innych. „Złom komputerowy” może być źródłem inspiracji, może być przetworzony w formie artystycznej i wykorzystany w nowym, nieoczekiwanym kontekście. Dlatego też wśród jego dzieł znalazły się obrazy, grafiki, płaskorzeźby, rzeźby, instalacje, dzieła sztuki przedmiotowej i prace projektowe. Kolekcja składa się z prac powstałych od połowy lat 80. do ostatnich projektów.

BIOGRAFIA

Petrus Wandrey (urodzony 8 marca 1939 r. w Dreźnie, zmarły 5 listopada 2012 r. w Hamburgu). Mieszkał w Hamburgu przez prawie siedem dekad i to właśnie tam  w latach 1960-1963 Petrus Wandrey studiował projektowanie ubiorów, sztukę użytkową, w tym wzornictwo włókiennicze, grafikę reklamową i użytkową, a w latach 1963-1968 uczęszczał na Akademię Sztuk Pięknych (HFBK).

We wczesnych latach Wandrey pracował także jako grafik i ilustrator, projektował liczne okładki płyt wszystkich gatunków muzycznych. Jego charakterystyczny styl jest widoczny na okładkach i ilustracjach takich magazynów jak „Spiegel, „Stern” czy „Capital”. Projektował także plakaty do filmów reżysera Rainera Wernera Fassbindera oraz plakaty znanych kapel rockowych.

Evergreen-Evergrey, Yes We Can /Yes We Pay,
Evergreen-Evergrey, Yes We Can /Yes We Pay,